Mi mit csinál az autógáz rendszerben?

Ez a rövid ismertető segít abban Önnek, hogy megértse az autógáz rendszerek elemeinek feladatait és működését:

Szekvenciális rendszer:

Reduktor:

Nyomáscsökkentés, a folyadék halmazállapotú gázt (LPG, CNG), több kamrán keresztül haladva gáz halmazállapotúvá alakítja. Szekvenciális rendszereknél a feladat egyszerűsödött, kizárólag fix nyomás biztosítása, bizonyos esetekben kombinálják a gázmágnesszeleppel.

Gáz-vezérlőegység (ECU):

Tökéletes működés szempontjából kritikus alkatrész. A benzines vezérlőegység injektor nyitási időjeleit alakítja át gáz injektorok nyitási idejére. Bizonyos paraméterek figyelembevételével kialakít egy térbeli geometria rendszert, ezen adatok alapján vezérli a gáz-injektorokat, működteti a végrehajtókat (gáz-mágnesszelepeket, szintjelző Ledeket)
A rendszer figyeli:

  • motorhőmérséklet
  • gázhőmérséklet
  • gáznyomás
  • motorfordulatszám
  • szivócsővákum
  • üzemmódkapcsoló állás
  • gázszintjelző adatai

Gázinjektor:

Kritikusan fontos alkatrész: motorteljesítmény, gyorsaság, tartósság, halk működés, ár/tulajdonságok alapján választjuk ki, melyik típusú kell az adott motorhoz.
Az utolsó végrehajtó elem a gázműködés szempontjából. ECU vezérli, feladata a gáz adagolása a szívócsőbe, a gáznyomás megtartása a nyomócsőben benzinüzemben.

MAP szenzor, gáznyomásmérő:

ECU jeladója. Gáznyomás mérése fontos paraméter, hiszen a gáz elfogyása vagy egy csővezeték szakadás esetén, azonnal le tud kapcsolni a rendszer, vissza tud térni benzin üzemre.
Gyakran kombinálják a MAP szenzorral, amely a szívócső vákumot érzékeli, amely arányos a motor teljesítmény igényével.

Gázmágnesszelep:

Folyadék gáz elzárása, a csővezetékbe van szerelve, ECU vezérli.

Üzemmód kacsoló:

Automata gázüzem illetve benzinüzem kiválasztására szolgál, szintjelző Led sor is ezen található.
Hiba esetén hangjelzést ad, általában érintőgombos mikrokapcsolós kivitelben gyártják.

Multiszelep:

Nevében is jelzet multi funkciós szelep a tartályba van beépítve.
Fontos hogy megfelelő méretű, nyomású és beépítésű szögű szelep, a megfelelő tartályhoz legyen beépítve.
Feladatai a következők:

  • tartályba tankolt gázbevezetése és tartályban tartása, erre egy visszacsapó szelepet alkalmaznak, 6 db csavar rögzít a tartályba,
  • túl nyomás esetén a szellőztető csövön keresztül  gáz halmazállapotból lefúj, így 30bar alatt tartja a tartály nyomást,
  • töltéshatárolás, azaz nem engedi a tartály töltöttségét 80% felé lezárja a töltőágat,
  • szintjelző működtetése ,
  • olvadó szelep tűz esetén a robbanást gátolja meg hiszen ha valami folyamatosan ég az nem tud robbanni
  • tartály zárása nyitása gázmágnesszeleppel , amely egy buvárcsővel van összekötve,hogy a tartály aljáról a teljes folyadékmennyiség  előre tudjon áramolni

Keverős rendszer:

Reduktor:

Nyomáscsökkentés. A folyadék halmazállapotú gázt, több kamrán keresztül haladva, gáz halmazállapotúvá alakítja. A hőelvonás miatt, be kell kötni a fűtőkőrbe.
Szívócsővákum megszív egy membránt a reduktorban, amely egy ráépített kar segítségével adagolja a gázmennyiséget a keverő irányába.
Elzárás módja szerint létezik vákumos illetve elektromos kivitel. Ezt figyelembe kell venni az üzemmó kapcsoló kiválasztásánál is.

Lambda gáz vezérlő egység (ECU) léptetőmotor:

Lambda vezérlésű motorokhoz kell beépíteni (Suzuki mono, Astra F 8v).
Lambda szonda jelei alapján müködtett egy keresztmetszet váltó léptetőmotort, amellyel a lambda szabályzás valósul meg gázüzemben.

Keverő:

szívócsőbe, a fojtószelep elé van beépítve, ezen keresztül jut a gáz a motorba, venturi elv alapján működik.

Gázmágnesszelep:

folyadékgáz elzárása, a csővezetékbe van szerelve, ECU vezérli.

Üzemmód kacsoló:

Gázüzem illetve benzinüzem kiválasztására szolgál, a szintjelző Led sor vagy a takarék jelző is ezen található. Általában billenő kapcsolós de mikrokapcsolós kivitelben gyártják. Elektromos elzárású reduktorhoz fordulatszám-érzékelős kapcsolót kell beépíteni.

Multiszelep:

Nevében is jelzet multi funkciós szelep a tartályba van beépítve. Fontos hogy megfelelő méretű, nyomású és beépítésű szögű szelep a megfelelő tartályhoz legyen beépítve.

Feladatai a következők:

  • tartályba tankolt gáz bevezetése a tartályba és a tartályban tartása. Erre egy visszacsapó szelepet alkalmaznak, 6 db csavar rögzít a tartályba,
  • túl nyomás esetén a szellőztető csövön keresztül, a gáz halmazállapotból lefúj, így 30 bar alatt tartja a tartálynyomást,
  • töltéshatárolás, azaz nem engedi a tartály töltöttségét 80% fölé, lezárja a töltőágat,
  • szintjelző működtetése,
  • olvadó szelep, amely tűz esetén a robbanást gátolja meg, hiszen ha valami folyamatosan ég az nem tud robbanni.
  • tartály zárása, nyitása gázmágnesszeleppel, amely egy buvárcsővel van összekötve, hogy a tartály aljáról a teljes folyadékmennyiség előre tudjon áramolni a reduktor felé.
Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.