Ez a rövid ismertető segít abban Önnek, hogy megértse az autógáz rendszerek elemeinek feladatait és működését:
Szekvenciális rendszer:
Reduktor:
Nyomáscsökkentés, a folyadék halmazállapotú gázt (LPG, CNG), több kamrán keresztül haladva gáz halmazállapotúvá alakítja. Szekvenciális rendszereknél a feladat egyszerűsödött, kizárólag fix nyomás biztosítása, bizonyos esetekben kombinálják a gázmágnesszeleppel.
Gáz-vezérlőegység (ECU):
Tökéletes működés szempontjából kritikus alkatrész. A benzines vezérlőegység injektor nyitási időjeleit alakítja át gáz injektorok nyitási idejére. Bizonyos paraméterek figyelembevételével kialakít egy térbeli geometria rendszert, ezen adatok alapján vezérli a gáz-injektorokat, működteti a végrehajtókat (gáz-mágnesszelepeket, szintjelző Ledeket)
A rendszer figyeli:
- motorhőmérséklet
- gázhőmérséklet
- gáznyomás
- motorfordulatszám
- szivócsővákum
- üzemmódkapcsoló állás
- gázszintjelző adatai
Gázinjektor:
Kritikusan fontos alkatrész: motorteljesítmény, gyorsaság, tartósság, halk működés, ár/tulajdonságok alapján választjuk ki, melyik típusú kell az adott motorhoz.
Az utolsó végrehajtó elem a gázműködés szempontjából. ECU vezérli, feladata a gáz adagolása a szívócsőbe, a gáznyomás megtartása a nyomócsőben benzinüzemben.
MAP szenzor, gáznyomásmérő:
ECU jeladója. Gáznyomás mérése fontos paraméter, hiszen a gáz elfogyása vagy egy csővezeték szakadás esetén, azonnal le tud kapcsolni a rendszer, vissza tud térni benzin üzemre.
Gyakran kombinálják a MAP szenzorral, amely a szívócső vákumot érzékeli, amely arányos a motor teljesítmény igényével.
Gázmágnesszelep:
Folyadék gáz elzárása, a csővezetékbe van szerelve, ECU vezérli.
Üzemmód kacsoló:
Automata gázüzem illetve benzinüzem kiválasztására szolgál, szintjelző Led sor is ezen található.
Hiba esetén hangjelzést ad, általában érintőgombos mikrokapcsolós kivitelben gyártják.
Multiszelep:
Nevében is jelzet multi funkciós szelep a tartályba van beépítve.
Fontos hogy megfelelő méretű, nyomású és beépítésű szögű szelep, a megfelelő tartályhoz legyen beépítve.
Feladatai a következők:
- tartályba tankolt gázbevezetése és tartályban tartása, erre egy visszacsapó szelepet alkalmaznak, 6 db csavar rögzít a tartályba,
- túl nyomás esetén a szellőztető csövön keresztül gáz halmazállapotból lefúj, így 30bar alatt tartja a tartály nyomást,
- töltéshatárolás, azaz nem engedi a tartály töltöttségét 80% felé lezárja a töltőágat,
- szintjelző működtetése ,
- olvadó szelep tűz esetén a robbanást gátolja meg hiszen ha valami folyamatosan ég az nem tud robbanni
- tartály zárása nyitása gázmágnesszeleppel , amely egy buvárcsővel van összekötve,hogy a tartály aljáról a teljes folyadékmennyiség előre tudjon áramolni
Keverős rendszer:
Reduktor:
Nyomáscsökkentés. A folyadék halmazállapotú gázt, több kamrán keresztül haladva, gáz halmazállapotúvá alakítja. A hőelvonás miatt, be kell kötni a fűtőkőrbe.
Szívócsővákum megszív egy membránt a reduktorban, amely egy ráépített kar segítségével adagolja a gázmennyiséget a keverő irányába.
Elzárás módja szerint létezik vákumos illetve elektromos kivitel. Ezt figyelembe kell venni az üzemmó kapcsoló kiválasztásánál is.
Lambda gáz vezérlő egység (ECU) léptetőmotor:
Lambda vezérlésű motorokhoz kell beépíteni (Suzuki mono, Astra F 8v).
Lambda szonda jelei alapján müködtett egy keresztmetszet váltó léptetőmotort, amellyel a lambda szabályzás valósul meg gázüzemben.
Keverő:
szívócsőbe, a fojtószelep elé van beépítve, ezen keresztül jut a gáz a motorba, venturi elv alapján működik.
Gázmágnesszelep:
folyadékgáz elzárása, a csővezetékbe van szerelve, ECU vezérli.
Üzemmód kacsoló:
Gázüzem illetve benzinüzem kiválasztására szolgál, a szintjelző Led sor vagy a takarék jelző is ezen található. Általában billenő kapcsolós de mikrokapcsolós kivitelben gyártják. Elektromos elzárású reduktorhoz fordulatszám-érzékelős kapcsolót kell beépíteni.
Multiszelep:
Nevében is jelzet multi funkciós szelep a tartályba van beépítve. Fontos hogy megfelelő méretű, nyomású és beépítésű szögű szelep a megfelelő tartályhoz legyen beépítve.
Feladatai a következők:
- tartályba tankolt gáz bevezetése a tartályba és a tartályban tartása. Erre egy visszacsapó szelepet alkalmaznak, 6 db csavar rögzít a tartályba,
- túl nyomás esetén a szellőztető csövön keresztül, a gáz halmazállapotból lefúj, így 30 bar alatt tartja a tartálynyomást,
- töltéshatárolás, azaz nem engedi a tartály töltöttségét 80% fölé, lezárja a töltőágat,
- szintjelző működtetése,
- olvadó szelep, amely tűz esetén a robbanást gátolja meg, hiszen ha valami folyamatosan ég az nem tud robbanni.
- tartály zárása, nyitása gázmágnesszeleppel, amely egy buvárcsővel van összekötve, hogy a tartály aljáról a teljes folyadékmennyiség előre tudjon áramolni a reduktor felé.